Vervoer in Kuala Lumpur

Kuala Lumpur is een miljoenenstad en daarom wil jij je natuurlijk zo gemakkelijk mogelijk kunnen verplaatsen van de ene plek naar de andere plek. De bedrijven die in de stad zitten gevestigd kennen over het algemeen geen flexibele werktijden en daarom merk je dat het aan het begin van de werkdag en aan het eind van de werkdag erg druk kan zijn op de weg. Wil je deze drukte vermijden? Reis dan buiten de spits om of kies ervoor om met de metro te reizen. De meeste last van de files heb je wanneer je zelf in de taxi zit of een huurauto hebt.

De verschillende vervoersmiddelen

In de stad zijn er verschillende manieren om te reizen. Op deze pagina behandelen we alle methoden en zie je hoe jij het beste kunt reizen binnen de stad. Helaas wordt er in Kuala Lumpur vrijwel geen gebruik gemaakt van een scooter. Backpackers die meer hebben rondgereisd door andere delen in Zuidoost-Azië zullen ongetwijfeld veel gebruik hebben gemaakt van een huurscooter. Dit was voor mij ook een grote teleurstelling toen ik in Kuala Lumpur kwam. Toch verloopt het vervoer erg soepel.

Reizen met de metro

Toen ik zelf in Kuala Lumpur was reisde ik aan het begin bijna alleen maar met de taxi. Deze zijn een stuk goedkoper dan in Nederland, maar wanneer je dit een tijdje doet dan lopen de kosten snel op. Het leek mij in eerste instantie een heel gedoe om met de metro te reizen. Totdat ik met een reismaatje mee ging met de metro en er direct achter kwam hoe prettig het reizen met de metro gaat. Met de metro reis je ongelofelijk snel, goedkoop en het is allemaal goed geregeld.

Kuala Lumpur beschikt over een uitgebreid metronetwerk verspreid over de hele stad. Je komt er vrijwel overal mee in het noorden van de stad, het zuiden, westen, maar ook het oosten. Kortom, met de metro ben je op veel plekken een stuk sneller dan wanneer je zelf met de auto zou rijden. Je vermijdt er ook nog eens de files mee.

De metro wordt in de stad aangeduid met LRT, oftewel Light Rail Transit. Deze metro gaat in verschillende gedeeltes van de stad onder de grond door en op verschillende gedeeltes in de stad reist deze boven de grond. Het is ook niet lastig om de weg te vinden. Op de kaarten wordt er aangegeven waar welk station zit en welke lijnen je ervoor moet nemen. Ook vind je bij vrijwel ieder station een informatiebalie. Hier kun je vragen naar het eindstation dat jij moet hebben om op je eindbestemming te komen en welke lijn(en) je hiervoor moet nemen. Zo kun je alle bezienswaardigheden in de stad gemakkelijk bezoeken die jij wilt zien.

Reizen met de taxi

Het reizen met de taxi in Kuala Lumpur kan vaak erg verschillende ervaringen opleveren. Het hangt vaak af van de taxichauffeur waar je mee te maken krijgt. Op basis hiervan krijg je vaak een goede of een minder prettige rit en prijs. Wij raden het altijd aan om op de meter te rijden. Toch is het voor de chauffeur in veel gevallen een probleem om de meter aan te zetten. Zeker wanneer hij een rijkere toerist ziet dan probeert hij er een extra slaatje uit te slaan. Je kunt er dan ook vrijwel altijd vanuit gaan dat je een hogere prijs betaalt wanneer je een vaste prijs krijgt i.p.v. op de meter rijdt.

Persoonlijk ga ik altijd naar een taxi toe en vraag ik direct of hij op de meter rijdt. Doet hij dat niet? Dan loop ik direct door naar de volgende taxi in de hoop dat hij ook al heeft gezien dat ik alleen met de meter wil rijden. Zodoende heb je de grootste kans dat de taxichauffeurs de meter accepteren. Je kunt ook eerst instappen en dan over de meter beginnen, maar je hebt dan wel een kans dat de chauffeur nog probeert te onderhandelen. Veel toeristen maken naar mijn mening de fout dat ze vragen hoeveel het kost naar een bepaalde bestemming toe. Je laat daarmee zien dat je de stad niet kent en laat de prijs zodoende over aan de chauffeur. Wanneer je een indicatie van de prijs wilt dan kun je ook een applicatie, zoals Uber of Grabcar downloaden. Door alleen de route in de app in te vullen krijg je namelijk al een schatting van de prijs. Dit kun je gebruiken bij het onderhandelen. Laat de applicatie niet zien aan de chauffeur, want taxichauffeurs in Kuala Lumpur hebben een hekel aan deze applicaties.

Indien de chauffeur op de meter rijdt dan heb je alleen de kans dat hij een langere route gaat rijden, zodat de teller uiteindelijk hoger komt te staan. Wat ik altijd doe als ik in de taxi zit is de navigatie op mijn telefoon erbij pakken. Terwijl ik naar de kaart op mijn telefoon kijk zorg ik dat de chauffeur ziet dat ik op de navigatie kijk. Dit zorgt ervoor dat hij minder snel om zal rijden.

Monorail

In het centrum van Kuala Lumpur rijdt er ook een monorail. Deze monorail rijdt alleen in het centrum en wordt veel gebruikt door de zakenmensen die in het centrum moeten zijn voor het werk. In totaal zijn er maar 2 wagons van de monorail die er rijden.

Reizen met de bus

Naast de metro is het ook heel gebruikelijk om met de bus te reizen. Ik ben zelf een grotere voorstander van de metro, omdat dit toch een stuk beter is geregeld. Echter kun je met de bus vaak op bestemmingen komen waar de metro dan weer niet komt. De bus en de metro kunnen ook goed met elkaar worden gecombineerd, want bij de meeste metrostations zijn ook bussen aanwezig waar je gebruik van kunt maken.

Wat ik een groot nadeel aan de bussen vind is dat ze erg vaak te laat kunnen zijn. Het is er niet zo netjes geregeld als in Nederland. In Kuala Lumpur moet je er niet raar van opkijken als de bus meer dan een half uur later komt. Toch is het reizen met de bus erg goedkoop. Voor de meeste ritjes betaal je slechts een paar ringgit. Let er wel op dat je kleingeld bij je hebt wanneer je met de bus gaat, want een briefje van RM50 of zelfs RM100 zit de chauffeur absoluut niet op te wachten.

Wandelend

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de stad te voet te verkennen. Toch is Kuala Lumpur geen stad voor voetgangers. Er zijn hier en daar wel trottoirs te vinden, maar er zijn ook veel gebieden waar je geen voetpad hebt. Ook zijn veel voetpaden juist slecht onderhouden en zitten er veel gaten in de weg. Het kan zijn dat je over een voetpad heen loopt en dat deze er plotseling mee ophoudt en er alleen de normale weg is.

Daarnaast moet je als voetganger goed opletten bij zebrapaden en stoplichten. Indien er een zebrapad is in Kuala Lumpur dan betekent dat niet dat je meteen voorrang hebt. Auto’s rijden hier gewoon door en ze stoppen niet zoals ze in Nederland doen. Datzelfde geldt bij een groen stoplicht. Ik heb meerdere malen toeristen gezien die dachten gewoon door te kunnen lopen terwijl ze bijna van de sokken werden gereden.

Hop-on Hop-off bussen

Wil jij puur alle bezienswaardigheden in de stad bezoeken binnen een paar dagen? Dan kun je gebruik maken van de speciale hop-on hop-off bussen. Deze dubbeldekker bussen rijden namelijk langs alle bezienswaardigheden en hebben vaste stopplaatsen. Zelf bepaal je waar je in- en uitstapt. Op deze manier bekijk je in een korte tijd alle belangrijkste plekken van de stad. Tevens krijg je alle toeristische informatie. Een ideale manier van reizen voor mensen die slechts een paar dagen hebben.

Een eigen huurauto

Veel lokale inwoners in Kuala Lumpur maken gebruik van een eigen auto. Als toerist is het ook mogelijk om een auto te huren. Het wegennetwerk is goed aangelegen en goed geregeld. Indien jij je op je gemak voelt om in een grote stad te rijden dan kun je ervoor kiezen om een huurauto te nemen. Voel jij je er niet prettig bij dan raden we het niet aan om een eigen auto te huren. In dat geval kun je beter gebruik maken van de bovenstaande vervoersmiddelen. Toch is onze ervaring dat het er drukker uitziet dan wanneer je er zelf in rijdt. Wanneer je tussen het drukke verkeer rijdt dan merk je dat alles nog wel goed doorrijdt en dat je je prima in het verkeer kunt verplaatsen.